La Catedral de Valencia ha denunciado a la Dirección General de Patrimonio de la Conselleria de Educación, Cultura y Deporte y al Grupo de Protección del Patrimonio de la Policía Autonómica el ataque vandálico a uno de los capiteles de la puerta románica.
Este capitel representa dos episodios del Antiguo Testamento separados por una columnilla, concretamente dos momentos de la vida de Moisés: La Institución de los Jueces de Israel y la Entrega de las Tablas de la Ley. La pequeña columna que separa las dos escenas ha sido arrancada del capitel y ha desaparecido.
La puerta románica de la Catedral, mejor conocida como de L’Almoina o del Palau, es un símbolo histórico y artístico del siglo XIII.
Salvador Vila, arquitecto-conservador de la Catedral apunta que la destrucción de este capitel ha sido un incidente producido por falta de seguridad.
La vigilancia del patrimonio es un hecho fundamental para garantizar su correcta conservación. Sin embargo, la clave debe radicar en la educación de la población para conseguir la sensibilización y el entendimiento de que el patrimonio representa a toda una población común y sólo esta comunidad será capaz de disfrutar del arte si consigue, a su vez, cuidar de él.
__
ACT OF VANDALISM IN THE CATHEDRAL OF VALENCIA
The Cathedral of Valencia has reported to the General Directorate of Heritage of the Regional Ministry of Education, Culture and Sport and to the Heritage Protection Group of the Autonomous Police the vandalism attack on one of the capitals of the Romanesque door.
This capital represents two episodes of the Old Testament separated by a small column, specifically two moments in the life of Moses: The Institution of the Judges of Israel and the Giving of the Tablets of the Law. The small column that separates the two scenes has been torn from the capital and has disappeared.
The Romanesque door of the Cathedral, better known as L'Almoina or Palau, is a historical and artistic symbol of the 13th century.
Salvador Vila, architect-conservator of the Cathedral points out that the destruction of this capital has been an incident produced by lack of security.
The surveillance of the heritage is a fundamental fact to guarantee its correct conservation. However, the key must lie in the education of the population to achieve awareness and understanding that the heritage represents a common population and only this community will be able to enjoy the art if it manages, in turn, to take care of it.
__